Медіаграмотність для вчителів

10 цікавих ідей для навчання учнів медіаграмотності

Поговоримо, як виховувати школярів критично налаштованими споживачами медіа.

Здатність оцінювати та ефективно фільтрувати контент визнана однією з ключових навичок 21 століття. А в умовах «інформаційної війни», коли щодня ми піддаємось справжнім «бомбардуванням» фейкової та неправдивої інформації, ця навичка стала критично важливою. Як навчитися аналізувати інформацію в соцмережах і месенджерах, перевіряти її на достовірність та шукати упередженості? Саме цьому питанню та іншим відповідним превентивним заходам була присвячена  Всеукраїнська інтернет-конференція «Пріоритети в освіті: інформаційна гігієна та медіаграмотність», яка відбулася 03-04 листопада 2022 року.

Бути медіаграмотним: десять необхідних компетентностей

Компетентності з медіаграмотності можно умовно поділити на чотири групи — розуміння медіа, використання медіа, комунікація за допомогою медіазасобів та вміння досягати власних цілей, застосовуючи медіа.

Медіаграмотність — це набір компетентностей, необхідних для активної й усвідомленої  участі в житті медійного суспільства. Нідерландська організація, яка спеціалізується на медіаграмотності, Mediawijzer.net, звернулася до експертів, щоб визначити, які це мають бути компетентності. На основі їхніх відповідей було створено модель, у яку щороку будуть вноситися зміни — й незначні, й ґрунтовні. Остаточним результатом є одна всеохопна модель, яка включає десять компетентностей із медіаграмотності.

Продовження статті:

Матеріали для проведення бесід, виховних годин “Як навчити учнів відрізняти фейки від правди”

Пропонуємо вам матеріали для проведення класних / виховних годин із медіаграмотності в 7–9 класах.

Заняття спрямовані на розвиток уміння ідентифікувати фейки та протистояти їхнім негативним впливам. Усі запропоновані завдання – самодостатні.

Тож учитель / учителька самостійно може визначити, які завдання і в якій кількості застосовувати на одному чи кількох уроках.

Завдання розділені на 3 заняття по 45 хвили кожне. Але вибір, скільки занять і якої тривалості проводити, залишається за вчителем / учителькою.

За основу розробки взятий відеокурс «Медіаграмотність у часи пандемії», створений Дитячим фондом ООН (ЮНІСЕФ) за підтримки USAID та опублікований на онлайн-платформі «Дія». 

 

Чек-лист медіаграмотного вчителя

Медіаграмотність для кожного.

Медіаграмотність інколи помилково трактують як уміння користуватися девайсами та маневрувати в Інтернет-павутинні. Чи означає це, що кожна сучасна людина за замовчуванням медіаграмотна? Ні, адже міжнародне трактування цієї дефініції набагато ширше! 

Медіаграмотність – це модель, що заохочує людей замислюватися над тим, що вони дивляться, бачать та читають в онлайн-просторі. 

Як переконатися у тому, що ви та школярі розумієте принципи медіаграмотності? Перегляньте наш чек-лист та отримайте корисні поради!

 

 

Онлайн-курс “Медіаграмотність для освітян”

Курс містить багато корисних інструментів, які можна використовувати для формування позитивного іміджу закладу освіти, у процесі спілкування з медіа та ефективного використання медіаресурсів у освітньому процесі.

Крім теоретичної частини, курс містить численні практичні приклади. Його доцільно пройти кожному, хто зацікавлений у критичному сприйнятті інформації в сучасному світі.

Перейти до онлайн-курсу

Посібник "Навігатор медіапедагога"

Науково-методичний посібник «Навігатор медіапедагога: теорія, методика, практичні завдання» містить інформацію про нормативну базу, що регламентує впровадження медіаінформацій- ної грамотності в Україні, висвітлює основи методики медіаосвіти, знайомить із засобами фор- мування медіакомпетентної особистості в умовах сьогодення. Опрацювавши матеріали посіб- ника, вчительство зможе навчитися інтегрувати медіаосвіту у викладання шкільних дисциплін, зокрема розвинути у своїх учнів і учениць критичне мислення, яке дозволить їм із легкістю ана- лізувати, декодувати та інтерпретувати медіатексти й не потрапляти на гачок медіаманіпуляцій.

Посібник «Освітні практики із запобігання інфодемії"

Посібник «Освітні практики із запобігання інфодемії, або Як не ізолюватися від правди» містить серію моделей занять із біології, громадянської освіти / історії, української мови та сценарій позакласного заходу, в які інтегрована медіаграмотність.

Контент формує навички критичної оцінки медіаповідомлень, розуміння власної ролі у запобіганні інфодемії та відповідальне ставлення щодо поширення «вірусної» інформації.

Посібник може бути використаний під час навчального процесу в закладах загальної середньої освіти, післядипломної педагогічної освіти та педагогічних вищих навчальних закладів.

Посібник "STOP-стереотипи: методи їх подолання в українському суспільстві"

Мета посібника — ознайомити українську громадськість з можливостями подолання в суспільстві упереджень та стереотипів.

Зосереджено увагу на важливості гнучких навичок, особливо критичного мислення кожної людини. Авторка по-яснює, у чому різниця між критичним та стереотипним мисленням, і чому останнього варто уникати.

Матеріали включають навчально-методичне забезпечення інформаційних годин та розробки тренінгів, які рекомендовано проводити з молоддю для того, щоб у суспільстві попередити виникнення стереотипів та пропагування культурних розбіжностей, розгортання непримиренності й жорстокості.
Розраховано на педагогів, здобувачів освіти, широкий загал шанувальників історії, культури та традицій України.