МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ ЩОДО ОРГАНІЗАЦІЇ НАВЧАННЯ ОСІБ З ОСОБЛИВИМИ ОСВІТНІМИ ПОТРЕБАМИ – ЛИСТ МОН

У зв’язку з продовженням на території України дії правового режиму воєнного стану, введеного указом Президента України від 24 лютого 2022 року № 64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні», затвердженим Законом України 24 лютого 2022 року № 2102-IX (із змінами), організація освітнього процесу для дітей з особливими освітніми потребамиу у спеціальних та інклюзивних класах (групах) закладів загальної середньої освіти, спеціальних закладах загальної середньої освіти у 2023/2024 навчальному році здійснюється з урахуванням безпекової ситуації в кожній конкретній адміністративно-територіальній одиниці і залежить від багатьох факторів (створення максимально безпечних умов для перебування в закладі освіти учнів, педагогів та працівників школи, в т. ч. наявності безпечного укриття, можливостей фонду захисних споруд, наближеність закладів освіти до лінії фронту тощо).

В умовах воєнного стану важливо забезпечити права дітей, зокрема з особливими освітніми потребами, на безперервне здобуття освіти незалежно від місця їх перебування, а також надання психолого-педагогічних та корекційно-розвиткових послуг.

Освітній процес відповідно до рішень обласних, Київської міської військових адміністрацій та засновників закладів освіти, може бути організовано за очною, дистанційною формами навчання або шляхом їх поєднання (за змішаним режимом).

Форма організації освітнього процесу може змінюватися впродовж навчального року залежно від безпекової ситуації.

При організації освітнього процесу в очній формі або змішаному режимі слід забезпечити обов'язкове переривання освітнього процесу, що здійснюється в будівлі, приміщенні закладу освіти, у разі включення сигналу «Повітряна тривога» або інших сигналів оповіщення. Учасники освітнього процесу повинні організовано прослідувати до споруд цивільного захисту і перебувати в них до скасування тривоги, за можливості продовжуючи освітній процес в укритті, а після відбою тривоги – повернутися до приміщення закладу освіти, організувавши освітній процес із урахуванням необхідного коригування.

Просимо поінформувати керівників закладів освіти про персональну відповідальність за організацію безпечних умов для здобувачів освіти, зокрема з особливими освітніми потребами, педагогічних та інших працівників під час освітнього процесу в закладі освіти.

З метою створення безпечних умов перебування у закладі освіти дітей, учнів та працівників закладу з урахуванням військової агресії з боку російської федерації на території України слід керуватися інструктивнометодичними матеріалами щодо порядку підготовки закладу освіти до нового навчального року та опалювального сезону з питань цивільного захисту, охорони праці та безпеки життєдіяльності (лист МОН від 26.07.2022 № 1/8462-22), які розміщено на офіційному вебсайті Міністерства освіти і науки України.

Важливим аспектом створення безпечного освітнього середовища є психологічна безпека учасників освітнього процесу, зокрема учнів з особливими освітніми потребами.

Такі учні мають особливості когнітивних функцій, психо-емоційних процесів, особливості сенсорного і моторного розвитку, тому педагоги закладів освіти мають звертати увагу на забезпечення психо-емоційної підтримки дітям, які мають особливості психофізичного розвитку.

З метою недопущення ускладнення та погіршення психологічного стану учнів з особливими освітніми потребами просимо звертати увагу педагогів на попередження вторинної психологічної травми у дітей шляхом організації комфортного, інклюзивного та розвиваючого освітнього середовища, забезпечення для дітей заходів, спрямованих на попередження психологічного травмування.

Повний текст рекомендацій доступний за посиланням: https://mon.gov.ua/ua/npa/pro-organizaciyu-osvitnogo-procesu-ditej-z-osoblivimi-osvitnimi-potrebami-u-20232024-navchalnomu-roci